Uppgiften

Revolutionsbloggen byggs av en 8:a på Helenelundsskolan i Sollentuna. Våra berättelser utspelas under den franska revolutionen. Varje elev har fått möjlighet att skapa en historisk rollfigur. Antingen en verklig figur som eleven då måste förhålla sig till och försöka gestalta eller en helt fiktiv person. På den här bloggen är alla fiktiva. Personerna presenteras under fliken ”Våra ögonvittnen”

Via blogginlägg har sedan varje elev fått levandegöra sina personer utifrån verkliga händelser och historiska processer. Blogginläggen har haft dagboksgenren som förlaga. Eleverna äger sina berättelser och kan själva skapa händelser så länge de använder historiska fakta på ett korrekt sätt i berättelsens yttre ram.

Eleverna får chansen att öva sin förmåga att tolka och samtidigt skapa en förståelse för ett historiskt skeende genom att vara medskapare av historien. Det finns inte bara en historia utan det är ett oändligt antal berättelser som skapar vår historia. Genom att involvera eleverna i själva produktionen av historien så tror jag att de utvecklar ett historiemedvetande och att de förstår historiska händelser bättre. När de möter andra ”historiska personer” och kommenterar andras öden får de också möjlighet att utveckla en förståelse för att en händelse kan förklaras utifrån olika perspektiv. De svåra kunskapskvaliteterna blir väldigt konkreta i uppgiften.

Jag har inprirets av Lars Santelius Northeimsdagböcker som är ett mycket bra exempel på digital storytelling. Lars har också gjort en liknande blogg om franska revolutionen. På den bloggen har våra fiktiva personer kommenterat deras öden. Lite kul, och början på ett tänk där bloggen skapar nya mötesplatser utanför klassrum och skola.

Vi är alltså Lars Santelius och hans elever stort tack skyldig!

Vi arbetar vi också med bloggens möjligheter att kommentera inlägg. Målsättningen är att skapa ett samtal som ger eleverna möjlighet att fördjupa sina karaktärer och söka ny kunskap som utvecklar de historiska personerna. Eleverna visar då att de har de kunskaper och den förståelse som krävs för att nå de högre betygen.

På webbplatsen möts Diderots encyklopedie och Wikipedia. Båda uppslagsverken representerar det moderna och öppna samhället i sina respektive epoker. Uppslagsverken syns lite här och där på sidan.

Båda encyklopedierna har bidragit med bilder till webbplatsen. Wikipedia genom att tillhandahålla en bildbank med bilder som får publiceras på nätet och Encyklodedien bidrar med bilder på olika yrken. Eleverna har använt bilderna för att lära sig hur arbetet var organiserat under 1700-talet och om vilka yrken som fanns. Flera elever har också valt ut en person på någon av bilderna och gjort den människan till sitt eget ögonvittne.

Vi borde vinna Webbstjärnan 2011 eftersom detta är en webbplats med högt ställda pedagogiska mål. Historieämnet konkretiseras och engagerar eleverna. Hela klassen har arbetat flitigt och inlevelsefullt med sina berättelser. Vi uppmuntrar varandra med positiva kommentarer och korrekturläser varandras texter. Här blandar vi fiktion och fakta med rollspel och diskussioner. Vi söker också möten med andra klasser ute i bloggsfären. Vi har kort sagt skapat en helgjuten, inspirerande, rolig och läsvärd webbplats.

8B och Cecilia Johansson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s