Ur min dagbok

Idag var jag inne i butiken eftersom jag skulle lämna ett svärd jag slipat.

Det var en soldat som stod och pratade. Jag råkade höra att soldaten hade gripit kungen och han var mycket stolt och mallig. Han berättade om hur han frågade om pass och att han såg att det var kungen som satt bredvid en svensk greve som hjälpte dem att fly.

Sent på kvällen i juni år 1791 här i Paris försökte en svensk greve hjälpa kungen och drottningen att fly från vårt land till gränsen och där fanns det soldater som kungen kunde lita på. Den svenska greven hade planerat hur han skulle hjälpa dem att fly.

Inne i vagnen så satt drottningen och barnen med slöjor för ansiktet. Kungen satt bredvid den svenska greven som körde vagnen. Senare när de kommit till varennes så frågade en av soldaterna efter pass. Greven svarade: ”Det här är friherrinnan von Korff och hennes sällskap som är på resa.” Flera människor stod runt och skrek att det var kungen och drottningen. Då upptäckte soldaterna att det var kungen och drottningen som försökte fly från Paris. Själv tycker jag synd om kungen för att han har gjort som folken har sagt. Han gav ifrån sig all makt. Men han får inte åka ifrån Paris.

Jag tycker han ska gå fri och leva resten av sitt liv så bra som möjligt. Jag tycker inte att han ska ha kvar några rikedomar men han ska gå fri. Nu sitter han i fängelset. Tack för idag dagboken. Nu ligger jag i sängen och måste sova för att jag ska upp och jobba imorgon som alltid.

Kommentera

