13 juli 1789

Den 13 juli 1789

Jag gick till jobbet precis som vanligt när jag såg att nästan alla människor var ute på gatan och hade en massa vapen. Jag undrade vad som hade hänt och frågade några människor. De sade att kungen hade gått för långt! De var mycket upprörda och arga. Jag är så ung så jag har inte kommit så långt att jag har förstår mig på politik och sådant tjafs. De sa att det var slut på kungen och han ska bli halshuggen för sina synder.

 Det var en lång kö utanför butiken så helt plötsligt så kom min chef som äger butiken. Han sa att jag måste snabbt gå och börja jobba och göra så många svärd som möjligt. Men han har var mycket lycklig, jag tror det är för att hans affärer går mycket bra när det börjar bli krig och folk samlar på sig vapen och sådant.

Jag gick iväg för att börja jobba på att slipa svärden. Chefen sa att jag måste trippla antalet svärd jag slipar varje dag. Jag började genast tänka hur det ska gå till men jag kom på att man kan öka farten på hjulet som snurrar så man kan slipa svärden sabbare på det.

Men plötsligt upptäckte jag att det var ingen annan än jag som var i verkstaden så jag fick jobba själv hela dagen. Jag undrade först varför men jag kom på att det var kravaller på alla gator och att alla hade tröttnat på kungen. Jag tänkte var för ska jag börja jobba när ingen annan gör det! Jag gjorde mig ett eget svärd och gick ut från verkstaden och började gå mot folket.

När jag gick på väg till alla människor kännde jag en hand på min axel som ryckte till och någon sa med en mörk röst: ”Varför går du ifrån jobbet! Det är ingen ledig dag idag. Jag trodde vi hade kommit överens om att du skulle jobba från 7 till 19.” Så var jag tvungen och gå och jobba igen. Nu ligger jag i sängen och funderar vad som ska hända imorgon.

One thought on “13 juli 1789

  1. Vad roligt att äntligen höra av dig Christian. Din pappa Paul har berättat om dig. Visst arbetar du hos svärdmakaren som hade den store encyklopedisten Diderot på besök i sin ungdom?
    Jag har sett den fina bilden på verkstaden. Därför förstår jag precis vad du måste göra för att få slipen att gå snabbare. Större hjul, mer vatten, eller hur? Jobba på nu och lyd din mästare så kommer du nog igenom detta med livet i behåll. 🙂

Kommentera

