27 mars 1793

27 mars 1793

Nationalförsamlingen har upplösts och Leon är nu med i nationalkonventet, han får mycket mer lön nu när han är Dantons högra hand. Jag har ingen aning om hur han kom i kontakt med Danton, han säger att han vill hålla det hemligt men varför skulle jag bry mig? Han får mycket mer lön så för första gången på länge går det ingen nöd på oss. Leon stöder förslaget med att alla revolutionens motståndare ska giljotineras. Far är en av revolutionens motståndare så jag tror inte att Leon kommer att försöka hjälpa honom hur mycket jag än bönar och ber.

Jag försöker att ligga lågt med min bakgrund. Om Leon talade om för Danton att jag kommer från ett adligt släkte kommer jag förmodligen också att sluta vid giljotinen. Jag ska inte påstå att jag är en motståndare men jag kan gissa att de flesta adliga är det. Revolutionen har ju inte precis gynnat deras livsstil. Danton skulle nog inte skona mig bara för att jag är Leons hustru.

One thought on “27 mars 1793

  1. Anne, vad tycker du om allt som händer runt omkring dig? Hur känns det att ha sin man i Nationalkonventet? Och förresten hur är han Danton? Är han han revolutionens räddare?

Kommentera

