21 januari 1793

21 januari 1793

Denna dag kommer att bli en dag att minnas. Idag har vår kung Ludvig XVI skickats till giljotinen. Jag var själv där och såg klingan falla på hans bara nacke. Jag kommer aldrig att glömma ögonblicket då bödeln höll upp huvudet över folkmassan. Vilket liv det var sedan, överallt skrek folk ”leve friheten! Leve republiken!”. Kungen blev skickad till giljotinen på grund av förräderi. Jag anser inte att kungen förrådde oss, vi förrådde kungen.

Anne De Chardin

One thought on “21 januari 1793

  1. Jag håller vekligen med dig ifråga om kungen. Han var knappast skylldig till något förräderi. Han måste ha försökt styra vårt land, men det kan inte ha varit lätt när folk slutade respektera honom. Från början tyckte jag väl som många gjorde idag. Men jag fick nog efter att jag hade fått som jag ville: skatt till alla. För trots att jag är adlig och tjänade på det förrasystemet kändes det orättvist.
    Dag efter dag såg jag hur folk gick omkring i slitna kläder, medans jag hade på mig min klänning som deras pengar hade betalat.
    / Sìmone de la Provence

Kommentera

