Pascal Marot

Bonjour!

Mitt namn är Pascal Marot, jag är 21 år. Jag växte upp i min fars konditori som ligger nära floden Seine i Paris. Jag har alltid haft mat på bordet så mitt liv är bra. Mitt yrke är konditor.

Jag har en fru som är 2 år yngre än mig och heter Marie. Min mor är död, min mor dog av lunginflammation för tio år sen. Min far lever och det är fortfarande han som äger konditoriet som vår släkt har ägt i många generationer.

Jag bor i konditoriet på andra våningen i huset med mina två bröder. En som är yngre och en som är äldre. Jag är bättre än mina bröder på att baka så min far har redan nu valt att jag ska ta över konditoriet när han lämnar det här livet. Jag är duktig på alla bakverk men jag är bäst på att dekorera tårtor och bakelser.

Jag är ganska lång och eftersom vi är ganska rika borgare så är jag välnärd och stark av att bära tunga säckar med mjöl varje dag. Jag har mörkt hår och en liten mustasch som jag kammar uppåt varje morgon. Jag sparar min mustasch så att jag kan vaxa den, så att den blir som runda ringar. Jag har bruna ögon och en ganska stor näsa (som jag tror passar bra med vaxad mustasch) och en liten mun. 

När jag bakar har jag på mig förkläde och en bagarmössa. Jag har alltid på mig finkläder när jag levererar till adel och högt uppsatta personer. Jag har alltid jobbat i konditoriet sen jag var liten. Nu börjar min far att bli gammal och har det svårt att få bakelserna fina, så nu börjar jag att ta över konditoriet. Min far är en hård man och skällde ofta ut mig när jag var liten om jag råkade bränna något eller spilla ut något så jag har lärt mig att vara noggran när jag bakar.

3 tankar på “Pascal Marot

  1. Jag skulle verkligen vilja få en smakbit av dina tårtor och testa om du lever upp till dina beskrivningar angående bakningen. Vad heter erat konditori och jobbar dina bröder också där, även fast dem inte är lika duktiga?

  2. Ja mina bröder jobbar där. Det är ett familje konditori så alla levande släktingar jobbar där mina bröder föräldrar och även min morbror och hans fru. men min pappa är chef. du kan gärna få smaka en bit om du kommer till konditori Café de Marot vid floden Siene. vi ses

  3. Ert konditori verkar väldigt trevligt, jag ska fråga far om han kan ta mig och min syster dit någon gång! Du får ursäkta frågan, men är det en lönsam försörjning att vara konditor?

Lämna en kommentar