Jag skulle kunna skriva vilket datum det är, men resan till Paris har fått mig att glömma vad det är för dag. Jag skulle också kunna fråga någon av de män som är inlåsta här med mig, men jag vill inte framstå som en idiot. Ugh, jag kan inte säga att jag tycker att det är väldigt underhållande att vara inlåst i ett bollhus. En av de vänner jag fått när jag kom till Paris bjöd in mig.

Alla ska ställa sig på ett bord och svära ut eden högt och tydligt. Samma ed om och om igen, och det verkar som om jag är sist i kön. Nu kanske ni undrar hur jag ens blev insläppt, och det undrar nästan jag också. Visst, jag har på mig min brors kläder, men jag tycker att jag forfarande ser ut som en kvinna.

Jag skulle ha kunnat komma till Paris klädd som en kvinna, men på något sätt verkade som en man skulle komma längre. Men vem försöker jag lura? Det är ju uppenbart att jag skulle sitta och tigga på ett gatuhörn istället för att vara här inne om jag kom som kvinna. Jag vet att häxor inte finns men det känns som om jag skulle brännas på bål om jag gick för långt som kvinna.

Det är förvånadsvärt mycket enklare att röra på sig i manskläder, man har inte alla kjolar att hålla koll på. Jag vill se mig omkring hela tiden för att se om någon tittade på mig, om någon hade listat ut att jag var en kvinna i en förklädelse. Ingen verkade ha märkt något, men det kanske beror på att jag har blivit bra på att bete mig som en man.

Lektion nummer ett i ”att spela en man”: titta aldrig ner i marken om någon ser dig i ögonen utan stirra rakt tillbaka tills de vänder bort blicken.

Lektion nummer två i ”att spela en man”: fnittra inte om en stilig man tittar på dig, inte för att jag någonsin gjorde det hemma i Dijon.

25 thoughts on “

  1. Men kära Charlotte, vad har du nu gett dig in på? Jag kan bara hoppas att du klarar dig levande därifrån. Det är i alla fall modigt av dig att bära manskläder. Själv har man burit klänning i hela sitt liv.

    P.S. En väldigt bra skriven text! D.S.

  2. Men snälla människa! Inte kan en kvinna bära manskläder! Det är ju skammligt, och jag inte alls förstå varför du gör detta! Det är ju rent av omänskligt de handlingar du utför! Jag tycker att du ska vara stolt över att vara kvinna och genast åka hem igen!

  3. Hur vågar du förolämmpa mig, en vacker adelsdam? Åk hem till din smuttsiga gård ditt avskum! Och våga inte förolämmpa våran otroliga kung!

  4. Jag vet precis vad som hännder med vår ekonomi! Men inte är det kungens fel! Jag lever själv i fattigdom och jag har till och med behövt sälja mina vackraste klänningar och smycken! Och hur vågar du kalla mig ”Hagga”?! Jag har släktingar i hovet!

  5. Nämen oj har lilla adelsflickan behövt sälja sina klänningar? Jag har bara en klänning och jag klarar mig utmärkt, men du har kanske inte tänkt på att folk svälter, eller är du så upptagen med att roffa åt dig det lilla vi har kvar för att märka det???

  6. Kära Panlinne Lally Tollendale. Jag anser att du bör hålla dig utanför saker du inte förstår. Det finns viktigare saker än att slänga sina klänningar, som… låt mig tänka… att folk dör. Men du skulle inte offra en nagel för en människas liv, inte sant?

  7. Men nu går du för långt din ynkrygg!!! Jag har left ett väldigt jobbigt liv och min syster har faktsikt behöft skaffa ett yrke och min anndra syster har flytt ur landet!

  8. Åh Herre Gud! har din syster ett jobb? varför kan du inte bara sno våra pengar i skatt? Ni har ju rätt att göra det, eller hur? Ni har varma hem, stora trädgårdar och tjänstefolk medan de flesta av det tredje folket inte ens har någonstans att bo!
    Och tack för ditt underbara argument Henriette

  9. Vissa är helt enkelt bara vackrare, smartare än er. Men jag kan berätta att min familj har kämmpat hårt för att komma dit vi är i dag! Och nu så håller vi på att förlora allt och jag tål inte att sånna som du prackar ner på mig. Jag tänker inte längre ödsla min viktiga tid på er!

  10. Panlinne, vet du vad ordet rättvisa betyder? Inte är det att ni adelsfolk ska äga allt medan vi andra inte har någonting. Berätta, tycker du att det är rätt? Jag ska ge dig ett förslag. Ägna en dag åt att tänka över hur du skulle uppleva att under ett år lämna allt du hade. Kom sedan tillbaka och tala om vad du kom fram till så kan vi dra slutsatsen om du har känslor eller inte.

  11. Åh kom igen, så dum i huvidet är jag icke! Jag precis som många andra vet att man föds till adel man blir det icke! Och vad har de behövt göra? Smöra för kungen? Stjäla från de som verkligen behöver det??

  12. Henriette, Jag har känslor och du är bara omänsklig och sårar mig! Jag är tacksam över allt jag har men jag är till skillnad från er stolt över den jag är. Jag bryr mig inte om ifall att den här stoltheten blir min död jag vill ändå inte leva i ett Frankrike där gatorna är fyllda med sådana som ni!

  13. Ni är ynkliga som ger er på en ung kvinna som jag. För du kan knappast kalla dig kvinna din störda varelse!

  14. Jag kunde inte vara stoltare över den jag är! Och det förvånar mig att du någonsin lämnat din mark istället för att stanna i din skit herrgård fylld med folk som kan gå istället för dig! och du kanske inte märkt att det tredje ståndet är frankrike! Ni är bara en fluga i hennes vackra öga!

  15. Jag äger inte längre någon mark. Det är bara jag och min syster kvar… Ni har i alla fall varndra jag tycker att Ni ska vara tacksama över att ni har något överhuvudtaget!

  16. Panlinne. Sårar dig? Jag försöker bara få dig att förstå att det finns en värld där klänningar, smycken och bakelser inte är en självklarhet. Kallar du det för att vara omänsklig?

    Är du stolt över den du är? Verkligen? Är du stolt över att sitta i en salong och dricka te medans andra kämpar för det dem tror på utanför ditt fönster? Kämpar för rättigheter, och för ett liv där varje dag inte ska behöva vara en plåga? Är du verkligen stolt?

  17. Ni har era privilegier kvar och det förvånar mig att ni inte tvekar att använda dem precis som alla de andra adelssvinen gör!

  18. Jag kämmpar för att vara männsklig. Att leva det livet som alla jag bryr mig om förvänntar sig att jag ska. Att oskylldigt sitta och dricka te i min salong medans krigets hetta brinner utanför mitt fönster. Ni kommer aldrig att förstå mig. Det är det som gör oss olika och skiljer våra världar.

  19. Tillåt mig att skratta, för det du säger är sant. Men tycker du inte att det kan vara värt att uttrycka sin åsikt i stället för att dricka te?

  20. Men mina damer, mina damer. Varför inte lägga ner stridsyxan och förena er i kampen för kvinnans demokratiska rättigheter?

  21. Tro mina ord, det är det jag vill. Dock kan jag inte säga att jag upplever Panlinnes sätt att uttrycka sig som en vilja att förändra någonting. Själv har jag varit med om att bli bortgift mot min vilja, och det är fruktansvärt. Inte bara det att jag måste leva resten av mitt liv med en man jag inte älskar, jag har även förlorat hela min familj på grund av detta. Så självklart är jag beredd att ge allt för att andra kvinnor inte ska behöva uppleva någonting sådant.
    Men för att vi kvinnor ska få några rättigheter räcker det inte med att några få kämpar för det. Alla, jag upprepar: Alla, måste kämpa tillsammans och vi måste vara beredda att offra våra liv för det vi tror på. Och det är det jag försökt förklara för vår kära adelsflicka Panlinne, men jag kan inte säga att jag ser någon form av vilja hos henne. Charlotte, vad säger du?

  22. Jag instämmer med dig Henriette, men det där orägliga, bortskämda adelssvinet verkar inte förstå att man måste stå upp mot strömmen för att ådstakomma något. Jag kämpar varje dag för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, men det är svårt och jag kommer aldrig att kunna ådstakomma någonting om jag måste strida så här ensam! Panlinne kan du förstå att det inte räcker med att dricka te i sin paviljong när Frankrike lider så här?

Kommentera

