10 oktober 1789

10 oktober 1789

Jag tror aldrig att far någonsin har varit så besviken på mig som han är nu. När vi för en månad sedan skulle gå på vår årliga hälsokontroll så upptäckte en av läkarna att jag var med barn. Det ledde till att jag blev utkastad från klosterskolan. Far förbjöd mig att komma hem, han sa att jag var en skam för släkten.

Så fort jag blev utkastad gifte vi oss, jag och Leon. Nu hyr vi ett litet rum av en äldre dam i ett gammalt hus i Paris. Leon har börjat jobba som smed. Det är ett mycket tungt jobb, han kommer ofta hem utmattad. Det är också dåligt betalt så vi har inte mycket pengar att klara oss på. Leon är oerhört glad att han inte bor kvar på gården där han bodde innan vi flyttade till stan. Om han hade bott kvar på gården skulle han ju betalat skatt till ägaren av godset. En sak som är mycket bättre nu är ju att godsägarna (adeln) inte får ta skatt hej vilt av sina bönder.

Om jag hade flyttat ut till Leon på landet så hade vi nog fått ett tufft år. Nu tänker jag såklart främst på missväxten som drabbade vårt land förra hösten. Här i stan märkte vi givetvis också av den dåliga skörden då Leons lön skönk drastiskt och matpriserna höjdes. Men vi var inte lika drabbade av den som bönderna var.

En väninna till mig talade om för mig att flera tusen kvinnor hade marscherat till Versailles för någon dag sedan. De började som en demonstration och slutade med att de krävde att kungen skulle komma till Paris. Det är bra att vi står upp för våra rättigheter! Fast jag borde inte ge mig in i någon demonstration, hur mycket jag än vill så måste jag tänka på barnet. Jag är i alla fall glad över att jag blev utkastad från klosterskolan. Nu är jag fri, jag får göra vad jag vill!

Nu ska jag gå till marknaden och handla kål, dagens måltid blir kålsoppa vilket är Leons favorit. Kål är billigt och bra, för att inte tala om mångsidigheten! Jaja… det är nog bäst att jag går ut och ser vad som händer. Det verkar vara någon sorts uppståndelse igen.

Anne De Chardin

4 thoughts on “10 oktober 1789

  1. Du verkar klara omställningen till kålsoppa bra och humöret är det ju inget fel på. Oroar du dig inte alls för hur det ska gå? Du väver in fakta jättefint i din berättelse.

  2. Vilken tur att du slapp ditt fängelse, det måste ha varit en befrielse för dig. Du verkade ju inte så intresserad av ell iv som nunna. Men känndes det inte hemskt när din far skickade ut dig?

    Jag har många gånger bråkad med min far men trots att jag har varit oändligt arg på honom har jag alltd tyckt att det kändes fruktanskvärt när han berättade hur besviken han var på mig. Kännde inte du likadant?

Kommentera

